Thursday, November 13, 2008

Al-Kisah di Taman Negara Pahang

Hari ni keje tak banyak & aku dah siapkan semuanya awal2 lagi...tengah dok menung2 kat opis ni aku teringat kisah lucu yang berlaku sewaktu amik diploma kat UiTM dulu. Kalau tak silap masa tu aku dalam tahun ke-2 (2002-2003). Kelas aku masa tu wat program gi Taman Negara Pahang. Ramai gak budak2 yang pergi, dua kelas gabung dalam 40 orang. Best la masa tu, semua buat sama2..Makan, mandi, tido (laki2 ngan pompuan asing2 la)...Nak dijadikan cerita, kita orang pergi kat sebuah gua, (Gua Telinga) kalau tak silap aku. Masa nak sampai kat gua tiba2 sorang sahabat aku (Bob) kena sengat tah apekebenda yang menyebabkan muka nya bertukar jadi macam orang tua. (Sori Bob, bukan aku nak wat cerita tapi betul2 muka hang bertukaq macam tu...Hehehe) Pastu pensyarah pengiring, En. Hisyam Che Mat suruh la beberapa volunteer gi antar Bob balik untuk dapatkan rawatan. Aku pun offerkan diri, (bukan ape, aku fobia masuk gua...:)...pastu ada Mijan (skang tengah training nak jadik cikgu) ngan Pudji (ada member cakap dia dah keje JPJ). Jadi kita orang papah la Bob ni balik. Kalau tak silap nak gi gua ni amik masa dalam 1 1/2 jam. Punya la payah, dah ler Bob tak leh nak bukak mata, maklum la tengah sakit. Kalau nak naik bukit ok lagi la, boleh tolak dari belakang tapi kalau nak turun bukit yang curam skit sape nak kat depan Bob. Nanti tak pasal2 kena hempap ngan Bob ni plak...Kita orang 3 pakat suruh dia duduk dan kemudian tolak dia ke bawah (mengelunsur). Bob apa lagi, dok mengaduh sana mengaduh sini tapi kita orang buat tak tau je...Hehehe!!! Pastu berlaku la benda yang tak disangka2. Masa kami tengah papah Bob kat tengah hutan tu tiba2 lalu sekumpulan babi hutan dengan saiz badan yang memang besar. Tipu tak tipu saiznya sebesar lembu!!! Aku, Mijan & Pudji dengan automatiknya lari sembunyi kat belakang pokok. Tinggal lah Bob bersendirian kat situ. Kita orang 3 saling berpandangan & hairan nape lak Bob ni tak lari. Pastu terdengar la suara Bob panggil kita orang..."Land....Mijan...Pudji....Hangpa suma pi mana?" Laaa...pastu baru teringat yang Bob tak pat nampak sebab mata dia dah naik lebam kene sengatan apekebenda serangga hutan tadi. Dalam dok tengah kalut sempat gak aku, Mijan & Pudji menoleh ke arah kumpulan babi hutan tadi. Yang paling kami tak tahan, seekor babi yang agak besar sempat berhenti dan menjeling kat Bob, pastu blah...Tiba2 terdengar suara Mijan & Pudji ketawa terbahak2 & aku pun join skali. Kita orang terus pegi kat Bob, cepat2 bawak dia pergi dari situ. Sampai kat klinik, Bob terus diperiksa dan diberi suntikan. Kemudian baru kita orang cerita kat Bob apa yang berlaku..."Sampai hati korang tinggal aku sorang2!!!"...kata Bob dengan nada agak marah. Si Pudji plak menyampuk..."Alah Bob, babi tadi takkan pi sontot hang sebab hang buat muka 'kering'!!!...Apalagi pastu aku, Mijan, Pudji termasuk lah Bob ketawa terbahak2...


P/S: Rindu la saat2 masa mengaji dulu...Terasa nak jumpa sahabat2 lama. Pesanan wat korang yang tengah mengaji (blajar la tu), penuhkan masa untuk kumpul kenangan yang indah2...Kalau dah keja esok2 tu mesti teringat nak wat benda2 tu balik...:)

10 comments:

hisyamchemat said...

Roland,
Kawan waktu senang mudah dicari, kawan waktu susah sendiri-sendiri la.
Kenangan sebegini memang mengelikan hati sekiranya diingat kembali.

FoO dA fIrSt#1 said...

berkenaan dengan yang violation tu. cuba semak kat setting ini.

-klik setting
-klik basic dan pastikan berikut:
add ur blog to our listing - yes
let search engine........- yes
show quick editing.......- yes
show email post..........- yes
adult content............- yes
show ompose mode.........- yes
enable tranliteration...-disable
-pastu klik formating pulak n pastikan berikut:
convert line break...- yes
show title field.....- yes
show link field......- no
enable float.........- yes
-pastu klik comment n pastikan berikut:
show word verification..- no
show profile image......- yes
-pastu klik archiving n pastikan berikut:
enable post page...- yes
- pastu klik site feed and pastikan berikut:
allow blog feed...- full

try dulu. itu saja yang boleh dibantu setakat ini. pastikan semua di "save setting" kan.

FoO dA fIrSt#1 said...

untuk tambah kawan pulak.

-klik customize
-klik lay out
-klik add gadget
-klik blog list
-klik add to list
-pastu masukkan URL (cth: http://rembangwaktu.blogspot.com)
-klik add
-klik rename
-pastu rename lah
-pastu save
-pastu klik view blog.
-pastu tengok ada ke tak dak.

FoO dA fIrSt#1 said...

bila dah baca blog ni, saya ketawa sampai keluar airmata. memang lawak.

hafiztahar said...

wah rindu cite nei bila nak gather2 nei

cy_sumandak said...

halu..

hahaha..rupanya..ko pun study dari afoo jgk a..nice blog...

Lennyek said...

klakar la pulak..nasib baik bnda tu xattack..

hahahahaha!!!

teamtact said...

alloooooooo kawan.....

x turun sini ke....??? datang la sini jalan2...blh kita bertukar2 pengalaman... aku dengar kau pun skarang dah banyak bawak group kat sana....

aku ingat kita kene buat gathering la...

apa2 pun tahniah la sebab skarang dah tangga ke 3..... dok la situ sampai lebam....(MU) hahahaha...

A.K.u.O.w.E.P.e.L said...

hehehe..
aku ingat kejadian ni...
kami plak kena masuk gua telinga..
dh smp gua telinga baru la en syam ke en amri xtau , citer psl sejarah gua telinga..depa jumpa telinga org asli kena makan dgn rimau kt situ..hayun btui..dh smp br nk citer..hehehe...memories remains..taman negara..best woo sbb ade uyin..hahaha..

deedaa.jijah.linda said...

seronok kan roland?...windu lah zaman dulu2....
bila masa belajar rase nak keje...bila dah keje nih rasa mcm nak blajar balik....seronok....