Monday, November 10, 2008

Harga Minyak vs Harga Barang

Salam sejahtera buat semua...Sejak berkhidmat ngan MHBN (Majlis Harga Barang Negara) cawangan Miri ni aku jadi agak kedekut. Bukan kedekut nak kongsi ilmu ngan teman2 tapi kedekut masa nak belanje duit. Bukan apa, harga barang naik sebab harga minyak naik. Sekarang harga minyak dah turun tapi harga masih lagi tak turun2..Dah lumrah kot, kalu dah naik tak reti nak turun2..Aku nak kongsi satu cer (cerita bak kata sahabat aku Opel)..Benda ni betul2 berlaku kat salah satu kawasan pemantauan tempat aku keja..Batu Niah (Sarawak). Masa harga beras mula2 naik melambung, pengguna jadi panik. Ada yang siap bukak gedung beras simpanan kat umah..Peniaga apa lagi, naik kepala la..Tapi penduduk Niah ni bijak!!! Kenapa? Dia orang sanggup tunggu keluaran beras nasional yang berharga RM17-RM18 tu..Di sebabkan ini, peniaga kat kawasan tu terpaksa menjual beras dengan harga yang agak berpatutan...Haaa!!! Tau nak kenakan pengguna tapi dikenakan balik plak oleh pengguna bijak!!! Pastu aku nak kongsi ngan rakan2 semua satu formula yang boleh diguna pakai masa nak order minuman. Ada bran (berani, ni pun Opel yang ajaq) ka? Cuba tanya tukang bancuh air tu nape harga mesti sampai RM1.70 untuk segelas Teh O' Ais..Bahan asas nak wat air (Teh (kalau yang uncang boleh recycle sampai 2-3 kali)+gula (diwartakan oleh kerajaan dan takan boleh naik melambung+Ais(ni buat sendiri)+air(tarif air mahal sangat ke?)= Teh O' Ais..Pengguna2 semua bijak2, jadi tak salah nak tanya melainkan anda semua memang sedia nak bayar lebih dari apa yang patut...Hehehehe..Renung2 kan lah...

0 comments: